Głównym zadaniem rytmiki u dzieci w wieku przedszkolnym jest wzbudzanie ciekawości muzycznej, która z czasem przekształca się w świadome przeżywanie muzyki np. poprzez śpiew czy taniec. Czym jest i po co dzieciom rytmika? Czy zajęcia rytmiczne może prowadzić każdy nauczyciel? Jak wygląda rytmika w przedszkolu muzycznym New Art?
Rytmika jest techniką wychowania muzycznego, która kształtuje kulturę muzyczną i słuch dziecka. To różnego rodzaju ćwiczenia muzyczno-ruchowe, wspierające także rozwój intelektualny, fizyczny, emocjonalny. Zajęcia rytmiczne uczą koncentracji, poprawiają pamięć, zachęcają do aktywności ruchowej, mają korzystny wpływ na motorykę i orientację przestrzenną u dzieci. Dają im także solidne podstawy do podjęcia nauki w szkole, ponieważ kształtują umiejętności językowe oraz matematyczne.
Potencjał edukacyjny, jaki niesie za sobą rytmika, jest ogromny. To wartościowe zajęcia, o ile są prowadzone w ciekawy sposób i przez osoby z odpowiednim wykształceniem. Najlepiej, jeśli są to absolwenci wyższych studiów muzycznych ze specjalizacją w zakresie rytmiki, którzy dodatkowo mają ukończone studia pedagogiczne. Dzięki temu posiadają wszelkie kwalifikacje, aby prowadzić zajęcia z rytmiki zarówno na poziomie przedszkolnym, jak i wczesnoszkolnym. Sami szkolimy nauczycieli w tym zakresie już od kilkunastu lat i doskonale znamy obecne potrzeby.
Przeczytaj także: 10 korzyści, jakie dają zajęcia muzyczne dla dzieci.
Niestety, rzeczywistość nierzadko wygląda zupełnie inaczej. Częsty problem w polskich przedszkolach stanowi fakt, że zajęcia są realizowane przez nauczycieli bez odpowiedniego przygotowania, powołania oraz chęci, zmuszonych niejako do prowadzenia zajęć w wyniku wprowadzonej kilka lat temu reformy. Oznacza to, że obecnie większość nauczycieli przedszkolnych mimo braku wykształcenia muzycznego prowadzi zajęcia rytmiki.
A to zupełnie nie na tym polega! W rytmice chodzi przede wszystkim o to, żeby muzyka nadawała sens i treść zabawom muzyczno-ruchowym, a nie stanowiła wyłącznie tła dla aktywności fizycznej. Wyobraźmy sobie co się może stać z małym przedszkolakiem gdy jego Pani nie ma poczucia rytmu i nieczysto śpiewa. Hm…
Zajęcia z rytmiki powinny składać się z ćwiczeń, które oswajają dziecko z podstawowymi zjawiskami i pojęciami muzycznymi, uwrażliwiają je na kontakt z muzyką, zaspokajają jego potrzebę ruchu, uczą pracy w grupie, a także mają działanie relaksacyjne (jest to swego rodzaju muzykoterapia) – uczą prawidłowego śpiewania, tańczenia i gry na instr. perkusyjnych.
Dlatego w naszej szkole podczas zajęć realizujemy różne formy aktywności muzycznych i ruchowych, takie jak np. śpiew, taniec, słuchanie muzyki, naukę gry na instrumentach czy improwizację. Lekcje są prowadzone w twórczej atmosferze, a ich poziom jest dostosowany do wieku i możliwości percepcyjnych dzieci.
Rytmika ma wszechstronny wpływ na ogólny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Dzięki niej maluch uczy się interpretować muzykę, dając tym samym podstawy do umiejętności przeżywania piękna i sztuki, które może później rozwijać w szkole muzycznej New Art. Na zajęciach zdobywa podstawowe wiadomości o świecie, kształtuje swoją osobowość twórczą, staje się otwartym, wrażliwym, myślącym młodym człowiekiem, a tym samym o wiele łatwiej będzie wkroczyć w etap szkolny. O ile trafi na odpowiedniego nauczyciela, który będzie potrafił ten potencjał w dziecku rozbudzić.
Zobacz jak wygląda rytmika w naszej szkole muzycznej. Zapraszamy na bezpłatną lekcję próbną. Zadzwoń: +48 603 124 661.
*W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (…) widnieje, że jeśli rytmika nie wykracza poza podstawę programową, nie kwalifikuje się jako zajęcia przeznaczone do prowadzenia przez nauczyciela z innymi kwalifikacjami, dlatego w zdecydowanej większości przypadków są one prowadzone przez nauczycieli wychowania przedszkolnego, którzy nie muszą mieć wykształcenia kierunkowego.